روغن آب صابون چیست؟

/ / مقالات

برای شویندگی و خنک کاری بالا  سطح قطعه  در حین ماشینکاری و برای جلوگیری از خوردگی و اکسید شدن سطح قطعه از روغن آب صابون استفاده می کنیم .

 

عواملی محیطی همچون گرد و غبار ، رطوبت بالای محیط، گرما و سختی غیر مجاز آّب در خراب شدن آب صابون تاثیر بسزایی دارند.

عوامل فیزیکی شامل آلوده بودن مخزن های دستگاه های ماشینکاری از روغن ریزی های قسمت گیربکس دستگاه و ریل ها  که ایجاد یک فیلم نازک روی سطح آب صابون داخل مخزن کرده که موجب رشد باکتری های بی هوازی در آب صابون می شود که موجب کاهش طول عمر محلول امولسیون میگردد.

 

دیگر عوامل فیزیک میتوان  گازئیل را نام برد که موجب  دوفازی شدن آب صابون و از بین رفتن سطح دستگاه و خوردگی و اکسید شدن کف مخزن ، سینی فرز، سطح قطعه و بیماری های پوستی و تنفسی نیروی انسانی ماشینکار میشود.

 

چگونه طول عمر روغن آب صابون را افزایش بدهیم ؟

مخزن دستگاه را بوسیله محلول های شتشو دهنده مخازن (عدم استفاده از ترکیبات گازئیلی) شستشو بدهیم . برای تهیه آب صابون از آب تصفیه با سختی ۵۰الی ۱۰۰ PPM ویا آب مقطر استفاده شود.  نسبت ترکیب روغن خالص آب صابون برای ماشینکاری ۵% و برای سنگ زنی ۳% اضافه گردد.

بهترین روش ترکیب کردن برای رسیدن به یک محلول آب صابون ایده آل که امولسیون بخوبی صورت گیرد استفاده از دستگاه جت میکس می باشد و همچنین یک روش ساده نیز وجود دارد که استفاده از فشار هوای جهت بهتر ترکیب شدن روغن در آب است.

 

زمان استفاده از ضد میکروب

زمانی که محلول امولسیون راکد میماند و ماشینکاری توقف پیدا می کند بهترین زمان برای شروع فعالیت رشد باکتری های بی هوازی می شود.

حال وقت این است که ضد میکرون با نسبت مشخص شده به محلول آب صابون اضافه گردد و همچنین زمانی که روغن آب صابون دچار تغییر بو شده ولی غلظت خود را حفظ کرده است جهت احیا نمودن آب صابون میتوان ضد میکروب را اضافه کرد.